شرح چگونگی تکمیل نمون برگ الف تقاضای تغییر شاخه

۱۵ بازديد
معمولا با شروع امتحانات پایان سال خرداد ماه زمزمه های تغییر رشته از بعضی دانش آموزان به گوش می رسد که دلیل این موضوع نیز عمدتا علاقه نداشتن به رشته تحصیلی حال حاضر است. خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش فرصتی را در بازه های زمانی مختلف برای این دسته از دانش آموزان فراهم کرده است تا با شرکت در آزمون تغییر رشته بتوانند وارد رشته مورد علاقه خود شده و از سال بعد در رشته جدید تحصیل کنند. برای اطلاع از درسهای تغییر رشته و شرایط و مدارک و مراحل لازم برای تغییر رشته ، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

غییر رشته پایه دهم بسیار دیده شده که دانش آموزان در پایان سال اول تحصیل در رشته تخصصی، تحت تأثیر خانواده یا نظرات دوستان و خویشاوندان، بدون در نظرگرفتن توانایی­ها و علایق و نیز  شناخت صحیحی از خود و روحیاتشان، اقدام به انتخاب رشته نه چندان دقیق کرده ­اند.

آموزش و پرورش فرصت­هایی را برای تغییر رشته دانش آموزانی که به این واقعیت پی برده که نمی­توانند در رشته کنونی خود موفق باشند و به هر علتی نیاز به تغییر رشته دارند، ایجاد کرده تا بتوانند بدون نگرانی و دغدغه به تحصیل در رشته جدید بپردازند.

در مطالب ذکر شده ذیل که با استناد به بخشنامه شماره ۲۲۲۱۳۲  تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۴  با موضوع مصوبه جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ و  در اجرای تبصره ۳ ماده ۸۸ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه روزانه آورده شده ، شرایط و ضوابط تغییر شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان در پایه دهم شرح داده شده اند.

با رعایت موارد ذیل، دانش آموزی که در پایه دهم مشغول به تحصیل است و بر اساس اطلاع رسانی و راهنمایی­های مشاور در پایان پایه دهم ، متقاضی تغییر شاخه یا رشته می باشد( بدون لحاظ نمودن شرایط مندرج در نمون برگ شماره ۱ هدایت تحصیلی)، با نظر کتبی مشاور و پس از تأیید اداره آموزش و پرورش منطقه/ ناحیه/ شهرستان، می­تواند در پایه یازدهم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود:

 

شرایط و ضوابط تغییر رشته درون شاخه‌ای در پایه دهم

 

الف) تکمیل نمون برگ الف تقاضای تغییر شاخه / رشته

۱- این نمون برگ باید تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریورماه، توسط دانش‌آموز تکمیل و به تأیید (امضا و اثرانگشت) ولی وی برسد و جهت اقدام لازم به مدیر واحد آموزشی تحویل داده شود.

۲- این نمون برگ تغییر شاخه/ رشته در دو نسخه تکمیل و یک نسخه آن تحویل دانش‌آموز و نسخه دیگر در پرونده تحصیلی وی نگهداری می‌شود.

۳- چناچه دانش‌آموز در دو مرحله خرداد و شهریور در امتحان تغییر شاخه / رشته شرکت کند باید نمونه برگ تغییر شاخه/ رشته را برای هر مرحله جداگانه تکمیل کند.

۴- به منظور آمادگی دانش‌آموزان متقاضی شرکت در امتحان تغییر شاخه / رشته ضرورت دارد اطلاع‌رسانی و راهنمایی لازم توسط مشاور در واحد آموزشی در طول سال تحصیلی پایه دهم صورت گیرد.

راهنمایی لازم توسط مشاور واحد آموزشی در طول سال تحصیلی پایه دهم صورت گیرد.

*در صورت عدم حضور مشاور در واحد آموزشی و یا در ایام  تابستان، مسئولیت‌ پیگیری (اخذ نظر کتبی مشاور) و انجام مراحل تغییر شاخه / رشته دانش‌آموز به عهده مدیر واحد آموزشی است.

 

 

دانش آموزان از بدو ورود به پایه دهم در یکی از رشته های شاخه نظری (ریاضی، تجربی، انسانی و علوم معارف اسلامی) ، فنی حرفه ای و کارودانش به تحصیل خود ادامه می دهند. آموزش و پرورش امکان تغییر رشته را برای آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیل تمایل به ادامه تحصیل در رشته فعلی خود ندارند، فراهم کرده است.

 

تغییر رشته برای دانش آموزان پایه دهم به یازدهم از شاخه نظری (ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) به شاخه های هنرستان (فنی و حرفه ای و کاردانش) و همچنین تغییر رشته درون شاخه ای وجود دارد. لازم به ذکر است تنها افرادی می توانند اقدام به تغییر رشته نمایند که با توجه به فرم هدایت تحصیلی پایه نهم مجاز به ورود به رشته مورد نظر باشند.

 

مراحل تغییر رشته پایه دهم به یازدهم ۱۴۰۰

 

تصمیم گیری نهایی توسط دانش آموز و اولیا

 

دانش آموزان در طول سال دهم، در 2 نوبت امتحانات خرداد ماه و شهریور، امکان تغییر رشته را دارند. بهتر است تصمیم نهایی خود را حداقل یک ماه قبل از شروع امتحانات خرداد بگیرید. در این صورت امکان کافی برای مطالعه دروس جدید را خواهید داشت و می توانید از هر دو نوبت خرداد و شهریور جهت شرکت در امتحانات نیز به خوبی استفاده کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.